مالیات تراکنش ها چگونه حساب می شود؟

با وجود اینکه در سیستم مالیاتی کشور ایران نوع خاصی از مالیات با نام مالیات دستگاه کارت خوان وجود ندارد، اما باید تمامی افرادی که دستگاه کارت خوان دارند در سامانه مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام و در جهت اخذ شناسه مالیاتی خود اقدام نمایند تا مانند سایر مشاغل مورد محاسبه سالانه توسط اداره امور مالیاتی کشور قرار بگیرند. در ادامه اطلاعاتی در رابطه با نحوه محاسبه مالیات کارت خوان ها برای آن دسته از افرادی که دارای دستگاه کارت خوان هستند، ارائه می دهیم.

آیا پرداخت مالیات بر درآمد کارت خوان ها اجباری است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله از سال ۱۳۹۸ قانونی با مضمون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس این قانون بانک مرکزی باید با کمک اداره امور مالیاتی برای هر یک از دستگاه های کارت خوان یک کد مالیاتی صادر کند. این شناسه باعث می شود که تمامی تراکنش های انجام شده با دستگاه کارت خوان جزو درآمد حاصل از شغل صاحب دستگاه به حساب آید و این اطلاعات به واسطه بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی مخابره شود.

در این طرح تمامی دارندگان دستگاه کارت خوان( سیار، ثابت، امانتی، خریداری، تملّکی شرکت های خصوصی) موظف هستند در سامانه اداره مالیاتی ثبت نام کنند. طرح مالیات دستگاه های کارت خوان راه را برای آن دسته از افراد که با تغییر مدارک به نام شخص دیگر سعی در خرید دستگاه کارت خوان به نام او را دارند، بسته است، چراکه امکان خرید دستگاه به نام کسی غیر از دارنده واحد صنفی، وجود ندارد. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که مالیات دستگاه کارت خوان چیست و چگونه محاسبه می شود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مالیات دستگاه کارت خوان

همان گونه که گفته شد با تصویب قانونی تحت عنوان پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان به هر یک از دستگاه های کارت خوان کد مالیاتی اختصاص داده می شود تا به واسطه آن گزارشی از فعالیت های شغلی دارنده دستگاه از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی فرستاده شود. جهت تضمین اجرای این قانون بعد از گذشت یک سال از تصویب آن، امکان اتصال هیچ دستگاه پوز بانکی که توسط سازمان مالیاتی کشور مورد تایید نباشد به شبکه پرداخت بانکی وجود ندارد و ممنوع است. بنابراین بانک مرکزی موظف است اطلاعات شناسایی افرادی که دارای این دستگاه ها هستند را به اداره مذکور ارائه دهد تا اشخاصی که این قانون را نقض کرده‌اند، جریمه شوند. مجازات این دسته از افراد تعزیری درجه۶ قانون مجازات اسلامی غیر از حبس است.

در نظر داشته باشید که هیچ گونه مالیات خاصی با عنوان دستگاه کارت خوان وجود ندارد و تنها صاحبان مشاغل مالیات تعلق گرفته در کسب و کار خود را پرداخت می کنند و نیازی به پرداخت مالیاتی علاوه بر مالیات بر درآمد مشاغل وجود ندارد. افرادی که دارای دستگاه کارت خوان هستند باید در سامانه امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام کنند و کد مالیاتی خود را دریافت نمایند. این کار باعث می شود تمامی تراکنش های بانکی فرد به اداره مالیات ارسال شود و مسئولین این اداره به واسطه آن ها در رابطه با صحت اطلاعات اظهارنامه مالیاتی او در اداره تصمیم بگیرند.

در نظر داشته باشید افرادی که دارای دستگاه پوز هستند، اما در جهت تشکیل پرونده مالیاتی در سایت این سازمان و اخذ شناسه اقتصادی اقدامی نکرده اند، پرونده مالیاتی بر طبق اطلاعات دستگاه کارت خوان آن ها ایجاد شده و ملاک تعیین مالیات شغل آن ها است. مسلما این افراد موظف به پرداخت جریمه های عدم ثبت نام و تکمیل اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر هستند.

بنابراین برای آن دسته از افرادی که دستگاه کارت خوان دارند، اما در جهت تشکیل دادن پرونده مالیاتی در سایت اداره مالیات کشور هیچ گونه اقدامی نکرده اند، براساس قانون و بر طبق اطلاعات ارسالی از جانب بانک مرکزی ایران پرونده مالیاتی تشکیل می شود و بر حسب درآمد آن ها مبلغ مشخصی مالیات در نظر گرفته می شود.

محاسبه مالیات کارت خوان ها

از آن جایی که مالیات دستگاه کارت خوان نوع خاصی از مالیات نیست و محاسبه آن مبتنی بر شغل دارنده و میزان درآمد اوست، محاسبه آن نیز مانند محاسبه مالیات مشاغل است و به صورت سالانه توسط اداره مالیات صورت می گیرد. مالیات مشاغل طبق قوانین جمهوری اسلامی و در سه دسته تولیدی، خدماتی و بازرگانی تقسیم بندی می شود. هریک از افراد مشمول طرح مالیات با توجه به قرارگرفتن در یکی از دسته های فوق موظف به پرداخت ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد سالیانه خود به عنوان مالیات هستند. لازم است که در این جا مجددا تکرار کنیم که صاحبان مشاغل ملزم به پرداخت هیچ گونه مالیات جداگانه ای تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان نیستند و قانون لزوم متصل شدن دستگاه پوز به پرونده مالیاتی مودیان تنها جهت تشخیص درآمد واقعی آن اصناف و صحه گذاشتن بر اطلاعات و آماری که در اظهارنامه مالیاتی آن ها به ثبت رسیده، است.

برخی افراد تصور می کنند که در تراکنش کارت خوان، مالیات از مبالغ کسر می شود. در صورتی که این تصور کاملا غلط است و هیچ وجهی از حساب دارنده کارت خوان کسر نخواهد شد، بلکه براساس زیر گروهی که فرد در آن قرار دارد، اظهارنامه مالیاتی تشکیل و مبلغ مالیات محاسبه شده در پایان هر سال از طریق سامانه به او ابلاغ می شود.

چه مشاغلی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد دستگاه کارت خوان هستند؟

براساس تعریف بانک مرکزی کارت خوان ها یک پایانه فروشگاهی محسوب می شوند و تنها در اختیار آن دسته از افرادی که صاحب شغل هستند و از آن راه کسب درآمد می کنند، تعلق می گیرد. از نظر بانک مرکزی شما حتی اگر صاحب یک کسب و کار جزیی باشید و از راه آن کسب درآمد کنید و دارای شرکت بازرگانی نباشید نیز باید مالیات پرداخت کنید.

در مجموع می توان گفت که تمامی شغل هایی که دارای دستگاه کارت خوان هستند، باید مالیات پرداخت کنند.

ثبت نام در سازمان مالیاتی برای دارندگان کارت خوان

با توجه به آن چه گفته شد، ثبت نام برای افراد مودی مالیات کارت خوان ها هیچ تاثیری بر پرداخت مالیات ندارد و همچنین با توجه به این که در صورت تاخیر در ثبت نام مشمول جریمه های دیرکرد پرداخت مالیات می شوند، بهترین کار این است که تمام افراد دارنده دستگاه کارت خوان هر چه زودتر برای انجام ثبت نام در سایت اداره مالیات اقدام کنند. اگر فرد متقاضی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی در جهت ثبت نام در سازمان مالیاتی و تکمیل پرونده اقدام نکند باید جریمه و دیرکرد مالیات را نیز پرداخت نماید.

جهت ثبت نام در سایت اداره مالیات به عنوان دارنده دستگاه کارت خوان باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید و مراحل آن را پشت سر بگذارید. این سامانه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی ایجاد شده است و تمامی افراد می توانند از طریق آن ثبت نام کرده و شناسه مالیاتی خود را دریافت کنند. از جمله مزایای ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی برای دارندگان کارت خوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به نسخه الکترونیکی پرونده مالیاتی مودی
  • داشتن امضای الکترونیکی برای فرآیندهای مالیاتی خود
  • امکان پرداخت الکترونیکی
  • تسلیم اظهارنامه الکترونیکی

اگر دستگاه کارت خوان دارید و تاکنون در سایت مالیاتی پیش ثبت نام نکرده اید، باید بدانید که با این کار خود را از تمامی تسهیلات و معافیت های احتمالی محروم خواهید کرد.

مراحل پیش ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی کشور

  • به سامانه الکترونیکی مالیاتی با آدرس gov.ir مراجعه کنید.
  • پس از ورود به صفحه اصلی بر روی پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی کلیک کنید.
  • با باز شدن صفحه جدید شما می توانید خلاصه ای از روند ثبت نام را مشاهده نمایید. برای وارد شدن به صفحه بعد بر روی دکمه قرمز ورود به ثبت نام کلیک کنید.
  • در صفحه جدید باید مشخصات مودی و کدامنیتی را وارد و آن ها را ثبت نمایید.
  • بر روی گزینه پیش ثبت نام جدید بزنید.
  • در صفحه بعد کدپستی و شماره تلفن را وارد کنید.
  • در آخر اگر ثبت نام موفق باشد، یک نام کاربری و کد عبور برای شما پیامک خواهد شد.

نکته: برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی به این شناسه عبور نیاز دارید پس آن را به خاطر بسپارید یا در جایی یاداشت کنید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است